Na de bevrijding vindt op straat een goed georganiseerd modern volksgericht plaats. Vrouwen die omgingen, of een relatie hadden met Duitse soldaten, worden in het openbaar kaalgeschoren en in sommige gevallen met pek ingesmeerd, met veren bestrooid en daarna in een kar rondgereden.
Zelfverrijking of liefde
Tijdens de bezetting hebben naar schatting tussen de 120.000 en 150.000 vrouwen een relatie met een Duitse militair. Deze relaties worden vaak gezien als een vorm van zelfverrijking, de vrouwen krijgen extra voedsel en luxe goederen toegestopt. Ook zouden ze van de ene naar de andere soldaat gaan en NSB sympathieën hebben. Deze motieven komen allemaal voor, maar ook de liefde speelt een rol. Het kaalknippen van vrouwen gebeurt op tenminste 188 plaatsen in bevrijd Nederland, de Binnenlandse Strijdkrachten spelen hierin een grote rol. Toch zijn er veel lokale verschillen.
Wraak
Met dit zuiveringsritueel vangen de vrouwen een groot deel van de wraaklust op. Na vijf bezettingsjaren is er een enorme behoefte om af te rekenen met de bezetting. De opgekropte angst uit zich in wraakgevoelens. Het kaalknippen en vernederen van vrouwen voelt als een vorm van gerechtigheid. Dit is mogelijk in de chaotische situatie vlak na de bevrijding. Er heerst een machtsvacuüm: de Duitse bezetter is vertrokken en het nieuwe gezag is op veel plaatsen nog niet aanwezig. Wanneer dit wel aanwezig is wordt het kaalknippen van vrouwen gezien als een manier om de volkswoede te kanaliseren.
Moraal
Met het toenmalige seksuele moraal waren Nederlandse vrouwen die met Duitsers omgingen zedeloze landverraders. Het afknippen van het haar is vooral symbolisch, hiermee wordt de nationale trots hersteld. Ook wordt met het kaalknippen het patriarchaat hersteld. Daarom kon het gebeuren dat Utrechtse mannen in september 1945 vrouwen die met Canadezen gaan proberen kaal te knippen. De Canadezen weten dit te verhinderen, hier waren mannen aanwezig om de vrouwen te beschermen.
Bronvermelding
- Rianne Oosterom, Moffenmeiden. Over soldatenliefjes, knippers en omstanders: een geschiedenis in verhalen.