Rembrandt als Kultuurkamer-aap «Bijschrift bij publicatie:» Rembrandt als Kultuurkamer-aap Een van de nazi-trucs, die telkens opnieuw Neerlands weerzin wekten, bestond in het ronselen van groote figuren uit het nationaal verleden voor het fascistisch legioen. Met het oog op de "stoere jeugd" werkte men gaarne met den naam De Ruyter; en kunstgevoeligen meende men te kunnen lokken door een poging tot annexatie van Rembrandt. Hij mocht dan een "Judenfreund" zijn geweest - dat was geen bezwaar om hem op te eischen voor de "Kultur". Eén zijner zelfportretten werd gebruikt voor propaganda-biljetten.... Geamuseerd, verbluft en verontwaardigd keek Nederland toe bij de dwaze pogingen, een wereldgeest te wringen in de uniform eener partij.
10 mei 1940 - 5 mei 1945
Vervaardiger
- Leo Jordaan
Organisatie
Collectie
- Atlas van Stolk
Type
- cartoon tekening (origineel)
Rechten
Identificatienummer van Atlas van Stolk Stichting
- 52858
Trefwoorden
- Tweede Wereldoorlog
- aap
- nazisme
- oorlog
- Rembrandt van Rijn
- Hitlergroet
- Volk en Vaderland
- dier als mens
- schilderij
- Kultuurkamer
Disclaimer over kwetsend taalgebruik
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer