Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij h...
Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij het uitbreken van de oorlog op zee of in buitenlandse havens. Het betrof een bonte verzameling aan vaartuigen: grote passagiersschepen, vrachtschepen, tankschepen, kustvaarders, sleepboten; kortom alles wat maar zeewaardig was. Ofschoon nauwelijks bewapend, werden de Nederlandse schepen ingezet bij geallieerde troepentransporten, bevoorradingen of deden dienst als hospitaalschip. Meer dan 18.000 Nederlandse zeelieden waren sedert 1942 door het 'vaarplichtbesluit'formeel gedwongen tot varen. Vooral bij de strijd in en rond de Indische wateren heeft de koopvaardij een belangrijke rol gespeeld. Niet minder dan 3310 opvarenden verloren tijdens de oorlogsjaren het leven. Van de meer dan 800 koopvaardijschepen die in de vaart waren, gingen er ongeveer 400 verloren. Marine: De Koopvaardijvloot. The Netherlands Merchant Navy, numbering over 1000 units (over 2,500,00 gross reg.tons) of which nearly 400 ships were employed in the regular liner trade, the remainder being tramp vessels, was one of the most important in the world before the war. Liner service used to Link Amsterdam and Rotterdam with almost every part of the globe. It was modern and renewned for its excellent servide, high standard of comfort, and food. A large part of this fleet, in the fact all that escaped the agressor, now serves the allied war effort. Liners have been converted into troopships, cargo vessels and tankers carry their precious loads across the oceans, while coasters assist in transport. These ar many Indonesians serving in these ships. Two Indonesian members of the crew of a Dutch liner.
- NIOD
- Foto
- 92740
- Marine
- Zeevarenden
- Indonesiërs
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer