Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij h...
Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij het uitbreken van de oorlog op zee of in buitenlandse havens. Het betrof een bonte verzameling aan vaartuigen: grote passagiersschepen, vrachtschepen, tankschepen, kustvaarders, sleepboten; kortom alles wat maar zeewaardig was. Ofschoon nauwelijks bewapend, werden de Nederlandse schepen ingezet bij geallieerde troepentransporten, bevoorradingen of deden dienst als hospitaalschip. Meer dan 18.000 Nederlandse zeelieden waren sedert 1942 door het 'vaarplichtbesluit'formeel gedwongen tot varen. Vooral bij de strijd in en rond de Indische wateren heeft de koopvaardij een belangrijke rol gespeeld. Niet minder dan 3310 opvarenden verloren tijdens de oorlogsjaren het leven. Van de meer dan 800 koopvaardijschepen die in de vaart waren, gingen er ongeveer 400 verloren. Mededeling bezoeker; Rechts op de foto Commodore Barendse van de Holland Amerika Lijn. Tijdens WO2 was hij gezagvoerder van de Nieuw Amsterdam. Marine: De Koopvaardijvloot. Officers in the Royal Navy and Merchant Marine of the Netherlands. The Captain of a Netherlands Transport (right) which recently brought New Zealand Furlough troops from the Middle East back to the Dominion of New Zealand, and the captain of the escorting Netherlands warship (center) with the Captain of the Netherlands Military Hospital ship "Oranje" (left), whom they met while in a New Zealand port.
- NIOD
- Foto
- 92799
- Ontmoetingen
- Marine
- Havens
- Nederlandse strijdkrachten
- Officieren
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer