Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij h...
Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij het uitbreken van de oorlog op zee of in buitenlandse havens. Het betrof een bonte verzameling aan vaartuigen: grote passagiersschepen, vrachtschepen, tankschepen, kustvaarders, sleepboten; kortom alles wat maar zeewaardig was. Ofschoon nauwelijks bewapend, werden de Nederlandse schepen ingezet bij geallieerde troepentransporten, bevoorradingen of deden dienst als hospitaalschip. Meer dan 18.000 Nederlandse zeelieden waren sedert 1942 door het 'vaarplichtbesluit'formeel gedwongen tot varen. Vooral bij de strijd in en rond de Indische wateren heeft de koopvaardij een belangrijke rol gespeeld. Niet minder dan 3310 opvarenden verloren tijdens de oorlogsjaren het leven. Van de meer dan 800 koopvaardijschepen die in de vaart waren, gingen er ongeveer 400 verloren. Marine: De Koopvaardijvloot. Aboard a Dutch liner. When the Germans invaded Holland thousands of Dutch sailors were aboard Dutch Merchantmen, tankers, liners etc. on the high seas. They did not let their ships fall into enemy hands, but put it at Allied ports. Others managed to bring over their ships from Holland in face of heavy divebombing attacks. Yet others managed to escape from occupied Holland and reach friendly shores. All of them went to sea again to serve for the common cause of the Allies. Former big luxury liners with their Dutch and Indonesian crews are now the floating camps used to transport thousands of troops. The full story of the war effeort of the Netherlands Merchant Navy cannot be told until after the war. The guncrew ready for inspection.
- NIOD
- Foto
- 92801
- Marine
- Nederlandse strijdkrachten
- Oorlogsschepen
- Inspectie
- Geschut
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer