Op 8 april 1944 nam B-17 42-30360 van de 96e Bomb Group, 338e Bomb Squadron deel aan een aanval op het vliegveld Achmer ...
Op 8 april 1944 nam B-17 42-30360 van de 96e Bomb Group, 338e Bomb Squadron deel aan een aanval op het vliegveld Achmer ten Noord Westen van de Duitse stad Osnabrück. Op het moment dat men aan de aanval begon werd het toestel door de luchtafweer geraakt en vloog motor nummer 1 in brand. Onmiddellijk daarna viel een aantal Duitse jagers aan en schakelden nog twee motoren uit. Boven Verden bij Eibergen gaf de piloot 8 bemanningsleden het bevel om de bommenwerper te verlaten. Samen met zijn co-piloot Carl I. Glassman zette Myrle J. Stinnett de aangeschoten vogel bij Azewijn aan de grond. Daarna staken ze die in brand. Beide mannen hadden geluk dat zij bij vader Jan, moeder Garben, Ag en Joep aanklopten voor hulp. Via het ondergrondse netwerk waren zij via Spanje nog voor 1 september weer terug in Engeland. De andere 8 bemanningsleden, Edward A. Merill Jr., James W. Hutchison, David H. Schwantes, Jospeh P. Pollio, Orville C. Smith Jr., Strother T. Rankin, Harold E. Wilson en John Kozikowski, werden gevangen genomen en verbleven de rest van de oorlog in een krijgsgevangenenkamp. Een bezoeker van de Beeldbank schrijft echter: ''In het bijschrift staat dat Stinnett en Glassman via Spanje nog voor 1 september terug waren in Engeland. Dit is niet waar: zij werden in september door het oprukkende Amerikaanse leger in Wallonië bevrijd. Zie http://www.berghapedia.nl/index.php/B-17F_Flying_Fortress_42-30360 en via de interne links daar de pagina's van Stinnett en Glassman.''
- Verzetsmuseum Friesland
- Foto
- 120670
- Crashes
- Amerikaanse strijdkrachten
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer