Reclame voor de zuinige 'Bi-arlita' gloeilampen van Philips.
Reclame voor de zuinige 'Bi-arlita' gloeilampen van Philips. Afbeelding op het verpakkingsdoosje van de Philips Arlita die in 1933 op de markt kwam. De Arlita-gloeilamp had een zg. dubbelgespiraliseerde gloeidraad (alleen onder vergrootglas zichtbaar) van wolfram. Philips claimde in haar reclame dat deze lamp ca 20% zuiniger zou zijn dan andersoortige gloeilampen. Tot begin jaren 60 werd het lichtnet in Nederland voornamelijk geëxploiteerd door provincies en gemeenten. Er bestond geen uniform gestandaardiseerd lichtnet. Sommige gemeenten hadden 127 Volt op de contactdozen en andere 220 Volt. Philips leverde deze gloeilamp dan ook in beide voltages, 220 Volt (40 Dekalumen, 38 Watt) of 127 Volt (150 Dekalumen, 99 Watt). Philips stond – ook internationaal- bekend om de kwaliteit van haar reclame. Zo lag tot begin jaren 60 de nadruk op door kunstenaars gesigneerde affiches. Maar ook veel klein grafisch drukwerk van kunstenaars viel te bewonderen, zoals advertenties, folders, brochures, boekenleggers, reclamebriefkaarten en sluitzegels. Philips bracht in de dertiger jaren het Gloeilampen Kwartetspel uit. Met betrekking tot de Arlita-lamp vermelden de 4 kaarten: Het Stempel – Het Innerlijk – Het Uiterlijk – De Dubbele Spiraal. Met ‘Het Stempel’ werd bedoeld de type-aanduiding op het glas van de gloeilamp.
- NIOD
- Foto
- 210522
- Verlichting
- Reclame
- Philips
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer