Verhalenbundel 'Bij nadere kennismaking'.
Verhalenbundel 'Bij nadere kennismaking'. Deze bundel maakt deel uit van de clandestiene en verzetsliteratuur. Beide hielden het ideaal van de vrijheid in het algemeen en die van de Nederlandse letterkunde hoog. Clandestiene literatuur was ‘normale’ literatuur van auteurs en uitgevers, die zich niet onderwierpen aan de door de bezetter gestelde voorwaarden, zoals het lidmaatschap van de cultuurkamer en de vergunning voor het gebruik van de papier. Het laatste was een verkapte censuurmaatregel. Ook waren er auteurs onder de Joodse bevolkingsgroep en bij Duitse deserteurs. Illegale literatuur richtte zich direct tegen de bezetter en medewerkers van het regime. Ook werd geregeld in het colofon vermeld: ‘De opbrengst van deze uitgave dient ter ondersteuning van het illegale werk.’ Boekgegevens: auteur/pseud. Harlingen, R. van (pseud. van R. Blijstra) titel Bij nadere kennismaking uitgever De Bezige Bij techniek gedrukt jaar 1944 Vermelding in D. de Jong, ‘Het vrije boek in onvrije tijd. Bibliografie van illegale en clandestiene bellettrie’ (1978): 357. Harlingen, R. van [pseudoniem van Reinder Blijstra]: Bij nadere kennismaking. Novelle. [Utrecht], De Bezige Bij. [(Ch.E. van Blommestein en G. Lubberhuizen). 1944]. 8o. 56 blz. [Quousque tandem. No. 6]. Colophon. Bij Nadere Kennismaking, een novelle van R. van Harlingen werd uitgegeven als zesde deel in de reeks Quousque Tandem, welke tot stand komt door de welwillende medewerking van Nederlandsche Schrijvers en Illustratoren. Het boek werd gezet uit de Bodoni-letter en in het voorjaar van 1944 in het verborgene gedrukt op Simili Japon papier in een oplage van 525, van 1-500 en van i-xxv genummerde exemplaren. De laatsten bleven ter beschikking van de Uitgeverij De Bezige Bij. Aantekening. Gedrukt door de Utrechtsche Typographen Associatie, gebrocheerd door F.H. Danner, beiden te Utrecht.
- Collectie Verzetsmuseum Amsterdam
- 17556
- Literatuur, Clandestien/Illegaal
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer