Foto's van en met betrekking tot Eduard Veterman, zijn vrouw Katy Veterman-van Witsen, en hun dochte...
Foto's van en met betrekking tot Eduard Veterman, zijn vrouw Katy Veterman-van Witsen, en hun dochter Etty Veterman. Betreft foto's uit de voor-, oorlogs-, en naoorlogse jaren. Omslag foto’s Eduard Veterman: -2 kinderfoto’s van Eduard Veterman. -4 portretfoto’s van Eduard Veterman (waarschijnlijk) allemaal uit de jaren twintig. -Foto van Eduard Veterman te midden van 2 jonge vrouwen (waarschijnlijk jaren twintig). -Foto van Eduard Veterman als Gloriant, hoofdpersonage uit het theaterstuk “Gloriant”, 1920. -Portretfoto van een jonge vrouw. Aan de achterzijde staat handgeschreven ‘Eduard’. -15 portretfoto’s (waarvan 14 reproducties) van Eduard Veterman. -Foto van Eduard Veterman in Venetië. Aan de achterkant staat een zwart stempel: 'Foto-Ferruzzi Venezia'. -5 diverse foto’s van Eduard Veterman uit verschillende periodes. -Foto (reproductie) van Eduard Veterman in de Joodsche Schouwburg te Amsterdam (waarschijnlijk) in 1942. -Foto (reproductie in drievoud) van getekend portret van Eduard Veterman. -4 foto’s (waarvan 1 in tweevoud) van Eduard Veterman met zijn dochter Etty. -Foto (reproductie, in tweevoud) van een geschilderd portret van Eduard Veterman. -Foto gemaakt (waarschijnlijk tijdens huwelijksreis van Eduard Veterman en Katy Veterman-van Witsen) in Venetië. Betreft een foto van Eduard Veterman met duiven op het San Marcoplein. -Foto van Eduard Veterman samen met Kathy Veterman-van Witsel -Foto van het pand aan de Keizersgracht op nummer 763. Aan de achterzijde een (waarschijnlijk) door Eduard Veterman handgeschreven tekst met verwijzing naar het huis, dd. 5-12-1942. -Foto van de hal in de woning van Eduard Veterman (waarschijnlijk) aan de Keizersgracht op nummer 763. -Naoorlogse foto (reproductie) van 5 mannen, waarvan de tweede van links Eduard Veterman, gearmd voor de poort van de strafgevangenis in Lütringhausen. -Naoorlogse foto van 5 mannen, waarvan de tweede van links Eduard Veterman, gearmd voor de poort van een Duitse gevangenis in Lütringhausen (Duitsland). -Naoorlogse foto van 8 mannen, waarvan op de tweede rij tweede van links Eduard Veterman, voor de poort van de strafgevangenis in Lüttringhausen (Duitsland). -2 naoorlogse foto’s van Eduard veterman met medegevangenen en geallieerde soldaten in Lüttringhausen. -Fotomapje met opdruk "Fotax", met circa 30 foto’s van Etty Veterman, Eduard Veterman, Kathy Veterman-van Witsel, en derden, zd. -Gescheurde envelop met etiket: ‘Prof. Eduard Veterman Postbox Congress’, en handgeschreven: ‘Pen Congres’. In de envelop een omslag met foto van deelnemers aan het PEN (Poets, Essayists, and Novelists) congres in Stockholm (1946). Op het schutblad staat met een handgetekend pijltje aangegeven waar Eduard Veterman zit. -Envelop met 4 naoorlogse foto’s [reproducties] van Eduard Veterman. Betreft 4 foto’s, waarvan 3 met Eduard Veterman op een theaterpodium tussen acteurs met bloemen in de hand. Alsook 1 foto van acteurs/figuranten zonder Veterman. Op de achterkant van de foto’s staat stempel: Copyright “Particam”. Op de envelop staat handgeschreven: ‘Laatste foto (?) Eduard (26 mrt 1946)’. -Foto (reproductie) van de uitvaart van Eduard Veterman en Katy Veterman-van Witsen, 3 juli [1946]. Omslag foto’s Katy Veterman-van Witsen: -2 kinderfoto’s van Katy Veterman-van Witsen -2 foto’s van Katy Veterman-van Witsen, verkleed als koningin Victoria. -Portretfoto van katy Veterman -van Witsen. Aan de achterkant staat geschreven '8/3-'36'. -Foto gemaakt (waarschijnlijk tijdens huwelijksreis van Eduard Veterman en Katy van Witsen) in Venetië. Betreft een foto van Katy Veterman-van Witsen met duiven op het San Marcoplein. -5 foto’s van Katy Veterman-van Witsen, samen met dochter Etty. -Fotoansichtkaart (in drievoud) met portretfoto van Katy Veterman-van Witsen. Onderaan staat: ‘Foto Wolf Hoyen’. -Pasfoto (reproductie, in drievoud) van Katy Veterman-van Witsen. Aan de achterzijde staat een stempel: 'City Studio, Kalverstraat 54 Amsterdam’, en een datumstempel: ‘19 MRT. 1946’. -Pasfoto van Katy Veterman-van Witsen, zd. -Portretfoto van Katy Veterman-van Witsen. Foto van een recht vooruitkijkende lachende Katy Veterman-van Witsen, zd. -Portretfoto (reproductie) van Katy Veterman-van Witsen. Foto van een recht vooruitkijkende lachende Katy Veterman-van Witsen, zd. -Foto van een schilderij met afbeelding van Katy Veterman-van Witsen, zd. Omslag foto’s Etty Veterman: -Foto van Etty Veterman tijdens haar onderduikperiode. Betreft een foto van Etty in de tuin van haar onderduikadres, spelend met een poppenhuis en een pop met kinderwagentje. -Jeugdfoto (reproductie) van Etty Veterman, met in haar handen een geschilderd portret van haar vader Eduard Veterman. Aan de achterzijde een stempel: ‘Foto Mayfair. Spoorlaan 15 te Bilthoven’. -2 jeugdfoto’s van een met andere kinderen spelende Etty Veterman. -Portretfoto (reproductie) van Etty Veterman. Aan de achterzijde staat een stempel van “Particam” Nederl. Coop. Film- en Foto-dienst, en een stempel: Maria Austria. -8 portretfoto’s (ongedateerd) [reproducties] van een jonge Etty Saromina Louise Veterman. Aan de achterkant staat het stempel: “Particam”-Nederl. Coop. Film- en Foto-Dienst”, en stempel: Maria Austria. -Portretfoto (ongedateerd), in drievoud, van Etty Saromina Louise Veterman [reproducties]. Aan de achterkant een stempel: Copyright “Particam”. Photographer Maria Austria. -4 kleine portretfoto’s van Etty Veterman. Op de achterzijde van een van de foto’s staat: ‘Reproductie verboden zonder toelating van Polyfoto’. -1 vel met 48 kleine portretfotootjes van Etty Veterman als klein kind. Aan de achterzijde van het blad staat een afdruk met Franstalige tekst: ‘Polyfoto Toute La Vie du Visage France’. Onderaan handgeschreven: ‘Etty Parijs 1939’. -Grote portretfoto (reproductie) van Etty Veterman. -Foto (in mapje met opdruk ‘Gevaert’) van Etty Veterman als baby in de armen van een vrouw. Aan de achterzijde staat handgeschreven: ' Etty met Beppie v. Dam. 29 nov. 1937’. -Foto, in drievoud, van getekend portret van Etty Veterman. Onder het portret staat: ‘Etty 5 juni 1945’. Betreft een portret getekend door Eduard Veterman na de bevrijding toen Etty terugkwam uit de onderduik. -Foto van Etty Saromina Louise Veterman. Betreft een naoorlogse foto (achterkant gedateerd 04-11-00). Betreft een foto van Etty Veterman zittend aan een bureau. Achter haar aan de muur een schilderij met afbeelding van kaartspelende skeletten. Omslag foto’s van derden: -6 foto’s met ouders van Eduard Veterman. -21 foto’s van derden. Omslag met fotonegatieven en contactafdrukken: -circa 33 stroken fotonegatieven. -7 bladen met contactafdrukken. Omslag theaterfoto’s -5 foto’s (reproducties) met scene taferelen, waarschijnlijk van het theaterstuk Je Maintiendrai. -Fotoansichtkaart (reproductie), met scene uit het theaterstuk “Kaap de Goede Hoop” (april 1942). -Fotoansichtkaart (reproductie), met scene uit het theaterstuk “Dokters geheim” (april-mei 1942). -Harmonica album met 19 foto’s van scenes uit het theaterstuk “Het loopt toch anders dan je denkt”. Op de voorzijde handgeschreven tekst: ‘Ter herinnering aan gemeenschappelijk werk in een duistere tijd’, mei 1942. -4 foto’s (reproducties) met scenes van het theaterstuk “Gloriant” uit 1920. Met Eduard Veterman als Gloriant. -2 foto’s (reproducties) met scenes van onbekende theaterstukken. -Foto (reproductie) met scene van het theaterstuk “Oranjehotel” (1946). Aan de achterzijde staat een stempel van fotobureau “Thuring” Den Haag. De Joodse Eduard Veterman studeerde voor de oorlog aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Weliswaar actief als tekenaar en schilder ontwikkelde Veterman zich ook tot schrijver, en maakte hij als toneelschrijver en regisseur naam in de theaterwereld. In 1936 trouwde hij met de in Frankrijk woonachtige Nederlandse Joodse vertaalster Katy van Witsen. In 1937 werd hun dochter Etty Saromina Louise geboren. Vlak voor de oorlog verhuisde het gezin terug naar Nederland, waar ze zich in Blaricum vestigden. Nadat Veterman een aanstelling had gekregen bij de Hollandsche Schouwburg verhuisden ze naar Amsterdam. Daar namen ze intrek in het souterrain van de Keizersgracht 763. Al vroeg in de oorlog begon Veterman met het vervalsen van persoonsbewijzen en documenten. In eerste instantie om zichzelf een andere afkomst en identiteit te geven, die van het alter ego Eduard Jacques Necker. In 1942 raakte Veterman betrokken bij de verzetsgroep “Luctor et Emergo”, waar de Keizersgracht 763 het hoofdkwartier van werd. Nadat de Hollandse Schouwburg in juli 1942 was gevorderd en gesloten legde Veterman zich volledig toe op het verzets-/vervalsingswerk. Op 11 oktober 1943 werd hij echter gearresteerd. Eerst werd hij naar de Polizeigefängnis in Scheveningen (Oranjehotel) gebracht. Eind februari 1944 werd hij overgebracht naar het Grootseminarie in Haaren (Noord-Brabant). Daar bleef hij tot hij in juni dat jaar naar de kriegswehrmachtsgefängnis in Utrecht werd gebracht. In Utrecht stond hij op 4 juli 1944 terecht voor de krijgsraad die hem ter dood veroordeelde. Enkele weken later volgde een overplaatsing naar de Duitse strafgevangenis in Lüttringhausen. Daar werd Veterman uiteindelijk op 15 april 1945 bevrijd door het Amerikaanse leger. Terug in Nederland schreef Veterman onder andere het toneelstuk “Het Oranje Hotel”, en het boek “Keizersgracht 763” met herinneringen over zijn verzetswerk en de groep Luctor et Emergo. Ook begon hij aan een boek waarin hij zaken aan het licht zou brengen over Nederlandse militairen en politici die tijdens de oorlogsjaren in Londen hadden gezeten. Het boek werd echter nooit voltooid. Op 28 juni 1946 kwamen Veterman en zijn zwangere vrouw Katy om het leven bij een verkeersongeval, toen zij in Laren werden aangereden door een militaire vrachtwagen.
- Collectie Verzetsmuseum Amsterdam
- 19813
- Veterman, E.
- Verzet, Kunstenaars
- Verzet, Joods
- Lüttringhausen
- Gevangenis, Scheveningen
- Amsterdam
- Vervalsingswerk
- Onderduik
- Veterman-Van Witsen, K.
- Hollandsche Schouwburg
- Verzetsgroep, Luctor Et Emergo/Fiat Libertas
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer