Mobilisatie Oorlogskruis van Wilhelmus Theodorus Cornelis Marie Roos (Eindhoven, 19 oktober 1909 – M...
Mobilisatie Oorlogskruis van Wilhelmus Theodorus Cornelis Marie Roos (Eindhoven, 19 oktober 1909 – Maastricht, 9- oktober 1974). Militair/oorlogsgetuige. A. Mobilisatie-Oorlogskruis. Vierarmig bronzen kruis, waarvan de armen de vorm hebben van facetvormig geslepen zwaardpunten. Tussen de armen steken twee diagonaal gekruiste dolken omhoog. Op de kruising van het kruis staat een helm met lauwerkrans. Tussen de kruisarmen bevindt zich een cirkelvormige uitstraling. Op de achterkant van het kruis staat de tekst: ‘Den vaderlant ghetrouwe’. Het kruis is bevestigd op een paars lint met twee oranje verticale banen. B. Baton behorende bij het Mobilisatie-Oorlogskruis. Baton met paars lint met in het midden een verticale oranje streep. W.T.C.M. Roos was in 1934 getrouwd met zijn vrouw Christina Maria Magdalena Francisca Roos (Gorcum, 31 augustus 1901 – Maastricht 1 maart 1998), met wie hij in 1937 een dochter kreeg. Het gezin was in 1936 in Waalre (Noord-Brabant) gaan wonen, waar W.T.C.M. Roos werkzaam was bij het Duitse elektrotechnische bedrijf Siemens en Halske. Bij dit bedrijf bleef hij werkzaam tot circa 1942, waarna hij een overstap naar de PTT maakte. Roos was tijdens de meidagen van 1940 als militair actief in de rang van sergeant bij de 4e Compagnie van het Grensbataljon Jagers, dat onder bevel stond van commandant Felix Donders. Na de capitulatie maakte dit legeronderdeel een tocht door België en Frankrijk, vermoedelijk om ergens vanuit een havenstad in Normandië de oversteek naar Engeland te maken. De compagnie maakte de oversteek uiteindelijk echter niet maar gaf zich over en keerde terug naar Nederland.
- Collectie Verzetsmuseum Amsterdam
- 18159
- Noord-Brabant
- België
- Bedrijf, Ptt
- Bedrijf, Siemens
- Mobilisatie
- Roos, C.M.M.F.
- Meidagen 1940
- Strijdmacht, Nederlands
- Roos, W.T.C.M.
- Donders, F.A.C.
- Engelandvaarders
- Frankrijk
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer