Getuigen Verhalen, Vrouwen van de CPN, interview CPN03
Oral history interview met een vrouw geboren in 1914 en afkomstig uit een links georiënteerd middenstandsgezin. Haar ouders zijn actief in de geheelonthoudersbeweging en zelf wordt ze lid van de Jongelieden Geheelonthoudersbond (JGOB). In 1935 wordt ze lid van de Communistische Partij Nederland (CPN) en later van de Nederlandse Vrouwen Beweging (NVB). Vanwege haar politieke voorkeur kan ze geen baan vinden als onderwijzeres. Ze ontmoet haar echtgenoot tijdens een activiteit van de CPN en ze trouwen in 1939. Om te voorkomen dat hij naar Duitsland moet om te werken, is hij het grootste deel van de Tweede Wereldoorlog ondergedoken bij familie. De echtgenoot van de geinterviewde zit in de gemeenteraad van Krommenie voor de CPN (1946-1973) en later in Zaanstad (1974-1978). Hij is ook actief bij de Eenheids Vakcentrale (EVC). Zij is actief bij de vrouwenbeweging en later bij een coöperatie voor levensmiddelen. De aanleiding voor dit interview was het Aletta project om levensverhalen van vrouwen vast te leggen die (actief) lid waren van de Communistische Partij Nederland (CPN) en tenminste 14 waren toen de Tweede Wereldoorlog aanving.
- Aletta, instituut voor vrouwengeschiedenis
- interview
- Communistische Partij Nederland
- vrouwen
- communisme
- feesten
- huisvrouwen
- Noord-Holland
- persoonlijke verhalen
- fabrieksarbeiders
- politieke participatie
- Modern and contemporary history
- wethouders
- Algemeen Nederlands Jeugd Verbond
- levensverhalen
- Eenheids Vakcentrale
- tijdsbesteding
- Jongelieden Geheelonthoudersbond
- huwelijken
- rolverdeling
- Social sciences
- vrijwilligerswerk
- discriminatie
- publieke opinie
- coöperaties
- onderduik
- vegetarisme
- vakbonden
- subculturen
- manifestaties
- vrije tijd
- raadsleden
- vrouwenbewegingen
- oral history
- middenstand
- partners van
- familierelaties
- politiek
- politici
- Nederlandse Vrouwen Beweging
- abolitionisme
- tweede wereldoorlog
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer