De 1000ste Heemaf-tractiemotor ;
Samenvatting: Bedrijfsfilm van Heemaf in Hengelo over de productie van tractiemotoren voor elektrische treinen. Op 13 mei 1942 kwam de 1000ste tractiemotor gereed. Beschrijving: 00.02.27 Logo Heemaf. 00.02.36 Arbeiders zijn bezig met het vormen van rolspoelen voor de motoren. 00.03.47 Werkzaamheden in een grote fabriekshal. Jonge vrouwen zijn bezig met het isoleren van rolspoelen. 00.04.58 Een impregneermachine aan het werk. 00.05.49 Tekst: "Uit rechthoekig koperdraad worden de rolspoelen gevormd, vervolgens geïsoleerd en ten slotte geimpregneerd en gebakken." 00.06.03 Beeld: Arbeiders zijn bezig met de rolspoelen. 00.06.48 Een arbeider is aan het werk met een boormachine. 00.07.03 Een arbeider bedient een machine die heen en weer gaat. 00.07.23 Een karretje met een lading rolspoelen wordt door een fabriekshal gereden. 00.08.07 Tekst: "De aansluitkabels worden aan de veldspoelen bevestigd door toepassing van een hardsoldeerproces." 00.08.21 Beeld: Een arbeider is aan het solderen met een machine. 00.08.46 Tekst: "Het wikkelen van de hoofdpoolspoelen." 00.08.53 Beeld: De spoelen worden gewikkeld. 00.09.54 Tekst: "De hulppoolspoelen, in dit geval zoogenaamde hoogkant gewikkelde spoelen worden op geheel automatische wijze vervaardigd." 00.10.11 Beeld: Een arbeider zet de machine aan, die vervolgens een draaiende beweging maakt. 00.10.57 De spoel wordt uit de machine gehaald en op een stapel gelegd. 00.11.16 Arbeiders bewerken de spoelen in een grote fabriekshal. 00.12.45 Tekst: "Een intermezzo...." 00.12.50 Beeld: Een fabriekhal is versierd met slingers en de tekst: 'Hulde aan het bruidspaar'. 00.13.08 Tekst: "Het ponsen van de rotorblikken." 00.13.14 Beeld: Mannelijke en vrouwelijke arbeiders bedienen ponsmachines. 00.13.47 Tekst: "De rotorblikken worden tot een blikpakket gevormd." 00.13.55 Beeld: De blikken worden op elkaar gelegd en samengepersd. 00.14.39 de rotorassen geschiedt op speciale draaibanken." 00.14.47 Beeld: De rotorassen worden gevormd. 00.15.50 Tekst: "De assen worden met een druk van 20-30 ton in het rotorkruis geperst; deze druk wordt voor elke as geregistreerd." 00.16.04 Beeld: Het in elkaar zetten van de rotorassen en -kruizen. 00.16.41 Tekst: "Het samenstellen van de commutator, het belangrijkste onderdeel van den tractiemotor." 00.16.54 Beeld: Een arbeider is bezig met het vervaardigen van de ronde commutator. 00.19.00 Tekst: "De commutatoren worden onder zeer ongunstige omstandigheden beproefd. Kleine veranderingen welke in de praktijk slechts na geruimen tijd optreden, komen hier al spoedig te voorschijn." 00.19.21 Beeld: Het testen van de draaiende commutatoren. 00.20.08 Tekst: "Voor het wikkelen van de tractiemotoren is een groote vaardigheid vereischt." 00.20.17 Beeld: Arbeiders werken in een grote fabriekshal aan de motoren. 00.21.26 Tekst: "Het gelijktijdig soldeeren van alle rotorspoelen in den commutator geschiedt met behulp van een specialen soldeerpot." 00.21.45 Beeld: De commutator wordt met een takel boven een soldeerpot gehouden en bewerkt. 00.22.47 Tekst: "De motorhuizen worden van polen, poolspoelen en borstelhouders voorzien." 00.22.56 Beeld: Een motorhuis wordt met een takel door een fabriekshal vervoerd, waarna arbeiders de diverse onderdelen monteren. Een jonge vrouw is bezig met het wikkelen van stangen. 00.26.00 Tekst: "De compleet gemonteerde statoren worden ten slotte in isolatielak geimpregneerd." 00.26.11 Beeld: De motorhuizen worden opgetakeld, waarna de lak eerst met kwasten wordt aangebracht. Het apparaat wordt vervolgens in een bak ondergedompeld en weer opgehesen. 00.27.23 Een arbeider brengt nieuwe onderdelen aan. 00.27.52 Tekst: "Met het inbouwen van den rotor nadert de motor zijn voltooing." 00.27.58 Beeld: De rotor wordt in het motorhuis gemonteerd. 00.28.52 Tekst: "Op 13 Mei 1942 kwam d
- Mijn Stad Mijn Dorp, Provincie Overijssel
- Film
- {F321A87E-4AF4-4A7D-BD00-D424FBA81DB2}
- Bedrijfsfilm
- Tweede Wereldoorlog
- Techniek
- Hengelo
- Nijverheid, handel en diensten
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer