IJsselbrug-Kampen. ;
De oude IJsselbrug, gezien vanaf de IJsselkade in de richting van IJsselmuiden. Aan de overkant het drijvende badhuis. Dat was tot in de jaren dertig aanwezig. De ijzeren brug, rustend op vier stenen pijlers, is in 1872 ontworpen door N.H. Nierstrasz. De brugval in het midden was versierd met neogotische torentjes, evenals de stenen portieken aan weerszijden, aan de stadszijde bekroond door een beeld van 'Landbouw en Handel', aan de kant van IJsselmuiden door de 'Stedenmaagd'. De brug met een rijbreedte van ruim 4 meter werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tweemaal opgeblazen: in 1940 door het Nederlandse leger als onderdeel van het verdedigingsplan en in 1945 door de vluchtende Duitse troepen. De brug werd hersteld, zonder de neogotische portieken en -torentjes. In 1962 werden de brugklappen vervangen door een hefgedeelte en werd de doorvaart verhoogd. In 1998 werd de brug vervangen door de huidige betonnen brug op zes pijlers, ontworpen door Moshé Zwarts. Deze is 218 meter lang en ruim 20 meter breed. De brug werd voorafgegaan door vier houten varianten, de eerste uit 1448. Vanwege beschadiging door kruiend ijs en vlamvatten, ondanks een rookverbod, werd de brug regelmatig herbouwd. De tweede versie kreeg in 1589 een drijvend gedeelte, een schipbrug. In 1638 werd een derde versie geconstrueerd, opnieuw een geheel vaste oeververbinding. Aan weerszijden was deze verbreed met een arcade, waaronder markt werd gehouden. In 1784 ontwierp waterbouwkundige Jan ten Holt de vierde variant, waarbij aan de kant van IJsselmuiden twee leeuwen op stenen sokkels schilden met het wapen van Kampen omklemden. De kaart is in 1907 afgestempeld.
- Mijn Stad Mijn Dorp, Provincie Overijssel
- Prentbriefkaart
- {B493867E-0819-4A9F-93A9-07FCBFAC14F4}
- Bruggen
- Ansichtkaarten
- Badhuizen
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer