Stukken betreffende publiciteit, ontoelaatbare en toelaatbare aanplakbiljetten en van Duitse zijde gevoerde V-propaganda, 1940-1942
Gemeentebestuur Vierlingsbeek, (1819) 1851-1942 > Stukken betreffende bijzondere onderwerpen > Maatregelen tijdens Duitse bezetting > Stukken betreffende publiciteit, ontoelaatbare en toelaatbare aanplakbiljetten en van Duitse zijde gevoerde V-propaganda, 1940-1942 <b>Propaganda</b><br/><br/>Met een overweldigende hoeveelheid propagandamateriaal proberen de Duitsers de Nederlandse bevolking te beïnvloeden door middel van bioscoopjournaals, radio uitzendingen, pamfletten, brochures en kleurige affiches proberen de Duitsers de Nederlanders te winnen voor het nationaal-socialisme en te overtuigen van de uiteindelijke Duitse overwinning. Anti-joodse gevoelens worden aangewakkerd en de angst voor het communisme gevoed. Het effect is beperkt.<br/>Door de uitzendingen van Radio Oranje, de illegale én legale kranten weten de Nederlanders dat de oorlog niet goed verloopt voor Duitsland. Ook werpen geallieerde vliegtuigen strooibiljetten uit waarin de Duitse propaganda wordt bestreden. De letter V staat symbool voor het Engelse Victory (overwinning). De Engelse leider Churchill maakt vaak het V-teken. <br/>In de zomer van 1941 nemen de Duitsers de V over in hun campagne ‘V = Victorie, want Duitschland wint op alle fronten’. Als tegenactie gaan Nederlanders de affiches bekladden. De V wordt de W van Wilhelmina, of de V van Verliest of Verzuipt.<br/><br/>bron: www.verzetsmuseum.org/tweede-wereldoorlog/nl/.../propaganda¿<br/><br/><br/>
- Archiefbestand
- MF12566627
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer