Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: De Albatros D.III is een zeer succesvol, eenpersoons dubbeldekker jachtvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog, in gebruik bij de luchtmacht van Duitsland en Oostenrijk-Hongarije. Gefabriceerd door de Albatros-Flugzeugwerke werd het geïntroduceerd in december 1916. Veel azen van de Duitse luchtmacht hebben erin gevlogen, onder meer Manfred von Richthofen, Eric Lowenhardt, Kurt Wolfe en Karl Emil Schaeffer. Bij de Oostenrijks-Hongaarse luchtmacht behaalde Frank Linke-Crawford overwinningen in zijn Albatros D.III. Foto rechts boven: R.A.F Be.2. De Royal Aircraft Factory maakte dit type tweezits verkenner in 1912. Gebaseerd op de Be.1 kreeg dit type een Renault motor. De Be.2a was een iets verbeterde versie met de RAF 1a motor. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd de Be.2 ook gebruikt boven Frankrijk. Het toestel voldeed goed als verkenner en was erg stabiel. De waarnemer zat voorin en had een mitrailleur. Het toestel bleek echter zeer kwetsbaar en de verliezen in de eerste wereldoorlog waren dan ook groot. Ze werden later als trainers gebruikt en er werden meer dan 3200 gebouwd. Foto links onder/ Foto rechts onder: Morane Saulnier L. Franse eenzits verkenner 1913 van de bekende fabriek Morane Saulnier. Was een 'parasol dekker" met bespanning. De militaire aanduiding was ook wel MS.3. Het type werd veelvuldig ingezet door Frankrijk bij de Aviation Militaire en Geallieerden in de Eerste Wereldoorlog. Was het eerste Franse toestel met een naar voren schietende mitrailleur en werd zelfs als lichte bommenwerper gebruikt. De Morane-Saulnier Type L, uit 1915, was een van de eerste succesvolle jachtvliegtuigen van de eerste wereldoorlog. Het was uitgerust met een vaste mitrailleur, die door de schroefcirkel schoot. De propeller was voorzien van zogenaamde deflectors om te voorkomen dat deze beschadigde door de kogels. De oorspronkelijke Morane-Saulnier L gebruikte scheluwtrekking van de vleugels voor de besturing, later verscheen een versie met ailerons, Type L. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12942
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards