Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: De Vickers Vanguard is een door vier turbopropmotoren aangedreven verkeersvliegtuig, gebouwd door Vickers-Armstrong. Het ontstond uit de behoefte van zowel British European Airways als Vickers-Armstrong zelf voor een grotere, snellere opvolger van de Vickers Viscount. BEA wenste een toestel met een snelheid van 425 mijl per uur (680 km/h) dat 93 passagiers kon vervoeren over afstanden tot 500 mijl (800 km). Vickers vond dat het een veel groter vliegbereik moest hebben, om te kunnen concurreren op de markt; daarom ontwierp het een toestel dat een vliegbereik had van 2500 mijl (4000 km). Een van de vereisten van BEA was een grote vrachtcapaciteit; om dit te bereiken werd het nieuwe toestel gebouwd met een "double-bubble" romp, met de passagierscabine in de bovenste helft en een grote bagage- en vrachtruimte van 36 m³ eronder. Foto rechts boven: De De Havilland DH 106 Comet was het eerste operationele passagiersvliegtuig uit de geschiedenis dat werd aangedreven door straalmotoren. Het was een viermotorig toestel, twee motoren in de basis van elke vleugel. Foto links midden: De Lockheed L-749 Constellation is de eerste Lockheed Constellation die regelmatig non-stop de Atlantische Oceaan oversteekt. Hoewel hij qua uiterlijk leek op de L-649 ervoor, had de L-749 een grotere brandstofcapaciteit, een versterkt landingsgestel en uiteindelijk een weerradar.Foto rechts midden: De Boeing 377 is een viermotorig passagiersvliegtuig dat in 1947 is ontwikkeld uit de B-29 Superfortress-bommenwerper. Foto links onder: De Vickers Viscount was het eerste turboprop aangedreven verkeersvliegtuig uit de geschiedenis, gebouwd in de jaren 40 en de jaren 50 van de 20e eeuw. Na de eerste Viscount-proefvluchten in 1948 heeft de Britse vliegtuigenfabriek Vickers-Armstrongs tussen 1953 en 1963 in totaal 445 exemplaren gebouwd. Dat maakte de machine op dat moment het meest succesvolle naoorlogse vliegtuig. Foto rechts onder: De Bristol Type 175 Britannia is een Brits verkeersvliegtuig gebouwd door Bristol Aeroplane Company. Het werd ontwikkeld nadat de Britse regering, met name het Brabazon Committee, in 1943 opdracht had gegeven om een toestel te ontwikkelen voor 48 passagiers, om zo de naoorlogse Britse verkeersluchtvaartindustrie nieuw leven in te blazen. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12962
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards