Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".
Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: Nieuport-Delage Sesquiplans. De Nieuport-Delage Sesquiplans waren een serie Franse race-eendekkers uit de jaren 1920, gebouwd door Nieuport-Delage. Het was het eerste vliegtuig waarvan werd geregistreerd dat het een snelheid van 200 mph (321,88 km / u) bereikte tijdens horizontale vluchten en het vestigde een wereldsnelheidsrecord in de lucht in 1923, met een luchtsnelheid van 205,2 mph (330,275 km / u). Nieuport-Delage Sesquiplane-racer met dubbele Lamblin-radiatoren onder de romp De Sesquiplane verscheen voor het eerst in 1921, een ontwikkeling van de Nieuport 31-jager. Het was een slanke eendekker met schoudervleugels, aangedreven door een 8-cilinder 224 kW (300 pk) Hispano-Suiza 8Fb-motor met supercharger. De naam Sesquiplane was te danken aan het extra vleugelprofiel dat aan de as van het vaste conventionele landingsgestel was bevestigd.Foto rechts boven/Foto rechts onder: GazelleAH1 Ahlhorn. De Aérospatiale Gazelle is een helikopter met vijf zitplaatsen, die vaak wordt gebruikt voor licht transport, verkenning en lichte aanvalstaken. Het wordt aangedreven door een enkele turbinemotor en was de eerste helikopter met een fenestron-staart in plaats van een conventionele staartrotor. Het werd ontworpen en vervaardigd in Frankrijk door Sud Aviation, later Aérospatiale; de Gazelle is ook onder licentie vervaardigd door Westland Aircraft in het Verenigd Koninkrijk als de Westland Gazelle, door SOKO in Joegoslavië en de Arab British Helicopter Company (ABHCO) in Egypte. De Gazelle heeft deelgenomen aan talloze conflicten over de hele wereld en is geëxploiteerd door een aantal exportklanten.Foto links midden:Farman Goliath. De Farman F.60 Goliath is een dubbeldekker-passagiersvliegtuig en bommenwerper, gebouwd door de Franse vliegtuigbouwer Farman. De F.60 is ontworpen in 1918 en was oorspronkelijk bedoeld als een zware bommenwerper. Toen tijdens het testen van de F.60 de Eerste Wereldoorlog op zijn eind liep, zag Farman in dat het toestel als bommenwerper geen orders zou binnen halen. Daarom werd besloten om de F.60 om te bouwen tot passagiersvliegtuig. De eerste vlucht vond plaats in januari 1919, waarna het toestel in februari werd geïntroduceerd. Behalve in Frankrijk is de F.60 ook in Tsjecho-Slowakije bij Avia gebouwd als Avia F-60 Goliáš. In totaal zijn er meer dan zestig F.60’s gebouwd.[1] Foto links onder: Hanriot HD-22. De Hanriot HD.22 was een racevliegtuig gebouwd door Hanriot in de vroege jaren 1920. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".
- foto
- Audiovisueel
- 4.2.1.12940
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer
