Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto van de Vickers VC10/Super VC10, PH-COR

1949

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto.Foto boven: De Vickers VC10 is een middelgroot Brits langeafstandsvliegtuig met smalle romp, ontworpen en gebouwd door Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd en voor het eerst gevlogen in Brooklands, Surrey, in 1962. Het vliegtuig is ontworpen om op lange afstand te opereren. routes van de kortere start- en landingsbanen van het tijdperk en beval uitstekende warme en hoge prestaties voor operaties vanaf Afrikaanse luchthavens. De prestaties van de VC10 waren zodanig dat het de snelste oversteek van de Atlantische Oceaan door een subsonisch straalvliegtuig van 5 uur en 1 minuut bereikte, een record dat 41 jaar werd vastgehouden, tot februari 2020 toen een Boeing 747 van British Airways het record brak op 4 uur 56 minuten als gevolg van Storm Ciara. [1][2][3] Alleen de supersonische Concorde was sneller. De VC10 wordt vaak vergeleken met de grotere Sovjet Ilyushin Il-62, de twee typen zijn de enige vliegtuigen die een quad-lay-out met motor achterin gebruiken. Het kleinere zakenvliegtuig Lockheed JetStar heeft ook deze motoropstelling. Foto onder: PH-CORTussen 1969 en 1976 bouwde Cor Dijkman Dulkes als eerste Nederlander zijn eigen sportvliegtuig voor eigen gebruik. Er zouden daarna nog velen hem volgen, meestal in de vorm van een bouwpakket dat al in bepaalde delen gereed is. De PH-COR is echter van scratch af aan getekend en gebouwd op eigen kracht en met eigen inzicht. De prestatie van Dijkman Dulkes was des te groter omdat de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) tijdens het bouwproces nog in de kinderschoenen stond. Deze vereniging had op dat moment nog niet alle benodigde expertise ter ondersteuning voor amateurbouwers in huis. Veel moest Dijkman Dulkes daarom rechtstreeks met de RLD afstemmen. Met dit toestel heeft Cor Dijkman Dulkes tot 1996 gevlogen en tot 30 juni 1999 heeft de PH-COR een BvL gehad. Daarbij bezocht hij diverse luchtvaartevenementen met dit vliegtuig. Nadat het BvL verlopen was werd uiteindelijk op 19 juli 2000 de PH-COR uitgeschreven uit het register.

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12818
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards