Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: De Blériot 110 (of Blériot-Zappata 110) was een onderzoeksvliegtuig met een hoog uithoudingsvermogen, ontworpen en geproduceerd door de Franse vliegtuigfabrikant Blériot Aéronautique. Het is speciaal ontwikkeld om nieuwe wereldrecords na te streven op het gebied van langeafstandsvluchten.Foto rechts boven: De Couzinet 70 was een Franse driemotorige commerciële eendekker ontworpen en gebouwd door Société des Avions René Couzinet. De Couzinet 70 Arc-en-Ciel III ('Regenboog') is ontwikkeld op basis van de Couzinet 20 door René Couzinet. De Couzinet 70, die groter was dan zijn voorgangers, werd oorspronkelijk ontwikkeld als postvliegtuig voor gebruik van de Zuid-Atlantische dienst van Aéropostale. Foto links midden: De Dewoitine D.33 was een eenmotorig, volledig metalen eendekkervliegtuig met lage vleugels, ontworpen en geproduceerd door de Franse vliegtuigfabrikant Dewoitine. Het wordt het best herinnerd vanwege het vestigen van een wereldrecord op lange afstand tijdens zijn eerste vlucht in 1930.Foto rechts midden: De Breguet 19 (Breguet XIX, Br.19 of Bre.19) was een sesquiplane bommenwerper en verkenningsvliegtuig dat ook werd gebruikt voor langeafstandsvluchten en werd ontworpen door de Franse firma Breguet en geproduceerd vanaf 1924. Foto links onder: Amiot 354. De Amiot 354 was de laatste in een reeks snelle, tweemotorige bommenwerpers die in beperkte aantallen bij de Franse luchtmacht vochten tijdens de Slag om Frankrijk.Foto rechts onder: De Bernard 80 GR was een van de drie typen die door verschillende Franse constructeurs werden gebouwd als reactie op een oproep van de regering voor een vliegtuig dat nieuwe langeafstandsrecords kon vestigen. De 80 GR, een eenmotorige eendekker met een bemanning van twee personen, vestigde in april 1931 een absoluut record voor vluchten over een gesloten circuit, met een afstand van 8.960 km (5.569 mijl). Aanpassingen leidden tot een nieuwe aanduiding als Bernard 81 GR, maar ondanks verschillende pogingen werden er geen records meer gevestigd. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12964
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards