Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Fotoalbum Ede en Omstreken

1890 - 1970

Foto 1: Keetmolen aan de Stationsweg. De Keetmolen werd in opdracht van de fam. v.d. Craats (ook eigenaar van de Doesburger en de Concordia molen) gebouwd als stellingmolen met een houten achtkant gedekt met riet. Als bouwjaar wordt 1750 genoemd - dit jaartal staat ook op de baard - maar het is niet bekend of dit juist is. Op 12 juli 1865 verbrandde de houten bovenbouw door blikseminslag. Bij de herbouw werd op de resterende stenen onderbouw een stenen achtkant opgetrokken en werd de aarden wal (belt) opgeworpen voor de bediening van de vlucht. Aldus ontstond een merkwaardige en unieke achtkant gemetselde molen. Na de Slag om Arnhem in September 1944 hebben in deze molen 8 Engelse soldaten een tijdje ondergedoken gezeten. In de jaren '50 kwam een einde aan het maalbedrijf en de molen raakte in verval. In Augustus 1971 werd de Gemeente Ede eigenaar en vervolgens werd in 1977 de molen gerestaureerd op initiatief van de plaatselijke Junior Kamer.De molen heeft zijn naam te danken aan het feit dat van 1845 - 1878 nabij de molen een werkkeet heeft gestaan, in gebruik voor huisvesting van grondwerkers bij de aanleg van de spoorlijn Arnhem - Utrecht. Deze keet werd daarna het eerste stationsgebouw. Foto 2: Keetmolen aan de Stationsweg. De Keetmolen werd in opdracht van de fam. v.d. Craats (ook eigenaar van de Doesburger en de Concordia molen) gebouwd als stellingmolen met een houten achtkant gedekt met riet. Als bouwjaar wordt 1750 genoemd - dit jaartal staat ook op de baard - maar het is niet bekend of dit juist is. Op 12 juli 1865 verbrandde de houten bovenbouw door blikseminslag. Bij de herbouw werd op de resterende stenen onderbouw een stenen achtkant opgetrokken en werd de aarden wal (belt) opgeworpen voor de bediening van de vlucht. Aldus ontstond een merkwaardige en unieke achtkant gemetselde molen. Na de Slag om Arnhem in September 1944 hebben in deze molen 8 Engelse soldaten een tijdje ondergedoken gezeten. In de jaren '50 kwam een einde aan het maalbedrijf en de molen raakte in verval. In Augustus 1971 werd de Gemeente Ede eigenaar en vervolgens werd in 1977 de molen gerestaureerd op initiatief van de plaatselijke Junior Kamer.De molen heeft zijn naam te danken aan het feit dat van 1845 - 1878 nabij de molen een werkkeet heeft gestaan, in gebruik voor huisvesting van grondwerkers bij de aanleg van de spoorlijn Arnhem - Utrecht. Deze keet werd daarna het eerste stationsgebouw. Foto 3: De toenmalige burgemeesterswoning aan de Oude Arnhemseweg in Ede.

Type
  • Audiovisueel materiaal
  • foto
Identificatienummer van Historisch Museum Ede
  • 371200BC
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards