De 1000ste Heemaf-tractiemotor
Samenvatting: <br/>Bedrijfsfilm van Heemaf in Hengelo over de productie van tractiemotoren voor elektrische treinen. Op 13 mei 1942 kwam de 1000ste tractiemotor gereed. <p/>Beschrijving: <br/>00.02.27 Logo Heemaf. <br/>00.02.36 Arbeiders zijn bezig met het vormen van rolspoelen voor de motoren. <br/>00.03.47 Werkzaamheden in een grote fabriekshal. Jonge vrouwen zijn bezig met het isoleren van rolspoelen. <br/>00.04.58 Een impregneermachine aan het werk. <br/>00.05.49 Tekst: “Uit rechthoekig koperdraad worden de rolspoelen gevormd, vervolgens geïsoleerd en ten slotte geimpregneerd en gebakken.” <br/>00.06.03 Beeld: Arbeiders zijn bezig met de rolspoelen. <br/>00.06.48 Een arbeider is aan het werk met een boormachine. <br/>00.07.03 Een arbeider bedient een machine die heen en weer gaat. <br/>00.07.23 Een karretje met een lading rolspoelen wordt door een fabriekshal gereden. <br/>00.08.07 Tekst: “De aansluitkabels worden aan de veldspoelen bevestigd door toepassing van een hardsoldeerproces.” <br/>00.08.21 Beeld: Een arbeider is aan het solderen met een machine. <br/>00.08.46 Tekst: “Het wikkelen van de hoofdpoolspoelen.” <br/>00.08.53 Beeld: De spoelen worden gewikkeld. <br/>00.09.54 Tekst: “De hulppoolspoelen, in dit geval zoogenaamde hoogkant gewikkelde spoelen worden op geheel automatische wijze vervaardigd.” <br/>00.10.11 Beeld: Een arbeider zet de machine aan, die vervolgens een draaiende beweging maakt. <br/>00.10.57 De spoel wordt uit de machine gehaald en op een stapel gelegd. <br/>00.11.16 Arbeiders bewerken de spoelen in een grote fabriekshal. <br/>00.12.45 Tekst: “Een intermezzo....” <br/>00.12.50 Beeld: Een fabriekhal is versierd met slingers en de tekst: ‘Hulde aan het bruidspaar’. <br/>00.13.08 Tekst: “Het ponsen van de rotorblikken.” <br/>00.13.14 Beeld: Mannelijke en vrouwelijke arbeiders bedienen ponsmachines. <br/>00.13.47 Tekst: “De rotorblikken worden tot een blikpakket gevormd.” <br/>00.13.55 Beeld: De blikken worden op elkaar gelegd en samengepersd. <br/>00.14.39 Tekst: “De bewerking van de rotorassen geschiedt op speciale draaibanken.” <br/>00.14.47 Beeld: De rotorassen worden gevormd. <br/>00.15.50 Tekst: “De assen worden met een druk van 20-30 ton in het rotorkruis geperst; deze druk wordt voor elke as geregistreerd.” <br/>00.16.04 Beeld: Het in elkaar zetten van de rotorassen en –kruizen. <br/>00.16.41 Tekst: “Het samenstellen van de commutator, het belangrijkste onderdeel van den tractiemotor.” <br/>00.16.54 Beeld: Een arbeider is bezig met het vervaardigen van de ronde commutator. <br/>00.19.00 Tekst: “De commutatoren worden onder zeer ongunstige omstandigheden beproefd. Kleine veranderingen welke in de praktijk slechts na geruimen tijd optreden, komen hier al spoedig te voorschijn.” <br/>00.19.21 Beeld: Het testen van de draaiende commutatoren. <br/>00.20.08 Tekst: “Voor het wikkelen van de tractiemotoren is een groote vaardigheid vereischt.” <br/>00.20.17 Beeld: Arbeiders werken in een grote fabriekshal aan de motoren. <br/>00.21.26 Tekst: “Het gelijktijdig soldeeren van alle rotorspoelen in den commutator geschiedt met behulp van een specialen soldeerpot.” <br/>00.21.45 Beeld: De commutator wordt met een takel boven een soldeerpot gehouden en bewerkt. <br/>00.22.47 Tekst: “De motorhuizen worden van polen, poolspoelen en borstelhouders voorzien.” <br/>00.22.56 Beeld: Een motorhuis wordt met een takel door een fabriekshal vervoerd, waarna arbeiders de diverse onderdelen monteren. Een jonge vrouw is bezig met het wikkelen van stangen. <br/>00.26.00 Tekst: “De compleet gemonteerde statoren worden ten slotte in isolatielak geimpregneerd.” <br/>00.26.11 Beeld: De motorhuizen worden opgetakeld, waarna de lak eerst met kwasten wordt aangebracht. Het apparaat wordt vervolgens in een bak ondergedompeld en weer opgehesen. <br/>00.27.23 Een arbeider brengt nieuwe onderdelen aan. <br/>00.27.52 Tekst: “Met het inbouwen van den rotor nadert de motor zijn voltooing.” <br/>00.27.58 Beeld: De rotor wordt in het motorhuis gemonteerd. <br/>00.28.52 Tekst: “Op 13 Mei 1942 kwam de duizendste tractiemotor gereed. Ter gelegenheid hiervan ontving het personeel een aardigheid.” <br/>00.29.10 Beeld: Een bord met de tekst: ‘De 1000ste Heemaf tractiemotor – 13 mei 1942.’ <br/>0.29.15 Opnamen van de motor en een plechtige bijeenkomst met een toespraak. <br/>00.29.26 Een personeelslid krijgt een zilverbon met een waarde van 2,50 gulden. <br/>00.29.41 Tekst: “De montageafdeeling, waarin de schakelkasten, relaiskasten en andere toestellen voor de electrische treinen worden gemonteerd.” <br/>00.29.59 Beeld: Arbeiders aan het werk op de montageafdeling. <br/>00.31.40 Tekst: “Het slijpen der ventielen en het samenbouwen van elektropneumatische rijschakelaars.” <br/>00.31.50 Beeld: Arbeiders aan het werk. <br/>00.33.04 Tekst: “Het stapelen van gietijzeren roosters waaruit de tractieweerstanden bestaan. De isolatie van deze weerstanden bestaat uitsluitend uit mica en porcelein.” <br/>00.33.24 Beeld: Een jonge arbeider stapelt de roosters op elkaar. <br/>00.34.02 Tekst: “Beproeving van de volgordewals in samenwerking met den stuurstroomcontroller, en rijschakelaarkasten.” <br/>00.34.14 Beeld: De apparatuur wordt getest. <br/>00.34.30 Tekst: “U zag een overzicht van de werkzaamheden in de Heemaffabrieken.” <br/>00.34.41 Tekst: “Onze plannen om deze film voort te zetten hopen wij spoedig te kunnen verwezenlijken.” <br/>00.34.52 Tekst: “Dan zullen wij U de bedrijvigheid toonen in de werkplaatsen der Nederlandsche Spoorwegen.” <br/>00.35.00 Einde <br/>(N.B. Tijdcode via digibeta)
- onbekend
- Oorlog in Blik
- Film
- BB02838_HCO.mp4
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer