Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij h...
Verreweg het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot en tal van andere Nederlandse schepen bevonden zich bij het uitbreken van de oorlog op zee of in buitenlandse havens. Het betrof een bonte verzameling aan vaartuigen: grote passagiersschepen, vrachtschepen, tankschepen, kustvaarders, sleepboten; kortom alles wat maar zeewaardig was. Ofschoon nauwelijks bewapend, werden de Nederlandse schepen ingezet bij geallieerde troepentransporten, bevoorradingen of deden dienst als hospitaalschip. Meer dan 18.000 Nederlandse zeelieden waren sedert 1942 door het 'vaarplichtbesluit'formeel gedwongen tot varen. Vooral bij de strijd in en rond de Indische wateren heeft de koopvaardij een belangrijke rol gespeeld. Niet minder dan 3310 opvarenden verloren tijdens de oorlogsjaren het leven. Van de meer dan 800 koopvaardijschepen die in de vaart waren, gingen er ongeveer 400 verloren. Marine: De Koopvaardijvloot. Dutch sea-going tugs, used for towing and salvage work have long had a world wide reputation. These tugs have brought many disabled ship safely home to port in peace of war. They ahve towed big dredgers and dry docks to their destination often thousands of miles away. The docks for Singapore were got there by Dutch tugs. This special skill has recently been acknowledged when a newly built tug was handed over to Dutch Command by the British Admiralty at a port somewhere in England. At the handing-over ceremony: The Dutch flag being raised by the Captain.
- NIOD
- Foto
- 92871
- Schepen
- Marine
- Nederlanders
- Sleepvaart
- Zeevarenden
- Officieren
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer