Kampen, Yselbrug. ;
Ingekleurde prentbriefkaart van de oude IJsselbrug, gezien vanaf de Spoorkade bij station Kampen. De brug werd voorafgegaan door vier houten varianten, de eerste uit 1448. Vanwege beschadiging door kruiend ijs en vlamvatten, ondanks een rookverbod, werd de brug regelmatig herbouwd. De tweede versie kreeg in 1589 een drijvend gedeelte, een schipbrug. In 1638 werd een derde versie geconstrueerd, opnieuw een geheel vaste oeververbinding. Aan weerszijden was deze verbreed met een arcade, waaronder markt werd gehouden. In 1784 ontwierp waterbouwkundige Jan ten Holt de vierde variant, waarbij aan de kant van IJsselmuiden twee leeuwen op stenen sokkels schilden met het wapen van Kampen omklemden. In 1872 werd besloten tot de bouw van deze ijzeren brug, ontworpen door N.H. Nierstrasz. De brug rustte op vier stenen pijlers. De brugval in het midden was versierd met neogotische torentjes, evenals de stenen portieken aan weerszijden, aan de kant van IJsselmuiden bekroond door de 'Stedenmaagd', aan de stadszijde door een beeld van 'Landbouw en Handel'. De brug met een rijbreedte van ruim 4 meter werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tweemaal opgeblazen: in 1940 door het Nederlandse leger als onderdeel van het verdedigingsplan en in 1945 door de vluchtende Duitse troepen. De brug werd hersteld, zonder de neogotische portieken en -torentjes. In 1962 werden de brugklappen vervangen door een hefgedeelte en werd de doorvaart verhoogd. In 1998 werd de brug vervangen door de huidige betonnen brug op zes pijlers, ontworpen door Moshé Zwarts. Deze is 218 meter lang en ruim 20 meter breed.
- Mijn Stad Mijn Dorp, Provincie Overijssel
- Prentbriefkaart
- {953B33F9-E902-40DD-874E-170CBD400138}
- Rivieren
- Bruggen
- Ansichtkaarten
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer