KAMPEN Yselbrug ;
De oude IJsselbrug, gezien vanaf de IJsselkade in de richting van station Kampen, met koeien en met paard en wagen. De ijzeren brug, rustend op vier stenen pijlers, is in 1872 ontworpen door N.H. Nierstrasz. De brugval in het midden was versierd met neogotische torentjes, evenals de stenen portieken aan weerszijden, aan de stadszijde bekroond door een beeld van 'Landbouw en Handel', aan de kant van IJsselmuiden door de 'Stedenmaagd'. De brug met een rijbreedte van ruim 4 meter werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tweemaal opgeblazen: in 1940 door het Nederlandse leger als onderdeel van het verdedigingsplan en in 1945 door de vluchtende Duitse troepen. De brug werd hersteld, zonder de neogotische portieken en -torentjes. In 1962 werden de brugklappen vervangen door een hefgedeelte en werd de doorvaart verhoogd. In 1998 werd de brug vervangen door de huidige betonnen brug op zes pijlers, ontworpen door Moshé Zwarts. Deze is 218 meter lang en ruim 20 meter breed. Rechts van de brug staat het stationsgebouw uit 1863, type NCS 1e klasse. Dit is in 1911 vervangen door het huidige gebouw. Oorspronkelijk was het station het eindpunt van de spoorlijn Utrecht - Kampen (de Centraalspoorweg), maar het Kamperlijntje naar Zwolle werd een aparte treindienst met dieseltreinen, doordat elektrificatie achterwege bleef.
- Mijn Stad Mijn Dorp, Provincie Overijssel
- Prentbriefkaart
- {E5C961D2-C0FF-408B-A764-2B6F48067C38}
- Rivieren
- Bruggen
- Ansichtkaarten
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer